Energibolaget i Sverige och dess försäljningsmetoder

”Energibolaget i Sverige AB” hör till ett av de bolag som använt tveksamma metoder för att värva kunder.

Faktum är att detta bolag var det första bolaget i Sverige som hade en tydlig strategi i att vilseleda de potentiella kunderna för att få till stånd en affär, något som idag är väl utbrett.

I början gick det till så här:
Telefonen ringde hos en elanvändare som svarade. I andra sidan presenterar sig en kvinna som säger att hon ringer från ”Energibolaget” och frågar om du vill ha ett lägre elpris. Du svarar Ja, och ger säljaren ditt personnummer.

Svårare än så är det inte att lura en kund. Många tror såklart att det är det lokala Energibolaget som ringer och vill erbjuda någon form av avtal. Det finns även fall där man representerat ”Ditt Energibolag” och ”Ditt lokala Energibolag”.

Säljaren har spelat in delar av samtalet (man aktar sig nog för att spela in hela) och använder det som en fullmakt för att kunna hämta ut de uppgifter som förutom personnummer behövs för att genomföra leverantörsbytet.

När Energibolaget startade sin bana var det inte så vanligt att den leverantören som tappade kunden informerade denna om att hen bytt leverantör. Den första gången som kunden får veta att han bytt leverantör är därför när han får första fakturan, och då är det redan för sent att ångra bytet.

Eftersom Energibolaget helt riktat in sig på lägenhetskunder är det inte mycket pengar det rör sig om, och få kunder orkar bry sig eller ens byta tillbaka till sin gamla leverantör.

Det är förmodligen anledningen till att vi idag har en hel uppsjö med bluff-företag som drar detta längre än vad Energibolaget någonsin gjort.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.