Göta Energi går i bräschen för branschens dåliga rykte

I förra veckan blev jag uppringd av en säljare från Göta Energi. Eftersom jag själv jobbar i branschen tyckte jag att det var ganska spännande att höra vad som sades. Det brukar märkas ganska snabbt om det är en anställd på företaget eller en inhyrd säljare som jobbar på provision.

Personen som ringde till mig var solklart en inhyrd säljare. Samtalet gick till ungefär så här:

Jag: Erik?
Säljare: Ja hej jag heter X och ringer från Göta Energi, jag skulle vilja ställa lite frågor om ditt elavtal.
Jag: Okej?
Säljare: Har du gjort ett aktivt val av elavtal?
Jag: Nej, det har jag inte.
Säljare: Okej, du har alltså ett tillsvidarepris?
Jag: Japp, det stämmer.
Säljare: Okej, då vet du kanske att tillsvidarepris brukar vara det dyraste alternativet?
Jag: Jo det har jag koll på.
Säljare: Tillsvidarepris ligger ju på någonstans mellan 1.40-1.50 kr/kWh.
Jag: Jaha, är det så högt.
Säljare: Japp, och om du byter till oss så sköter vi hela bytet och du får ett mycket billigare pris hos oss.
Jag: Okej, men hur kan du vara så säker på att tillsvidarepriset jag betalar ligger på mellan 1.40-1.50?
Säljare: Alla gör det.
Jag: Okej, men om jag byter till er då, behöver jag fortfarande betala till mitt nätbolag?
Säljare: Nej, alltså, det du måste betala till nätbolaget är bara den fasta månadsavgiften.
Jag: Okej, så den rörliga nätavgiften behöver jag inte längre betala?
Säljare: Nej det stämmer.
Jag: Men nu när jag kollar på min nuvarande leverantörs hemsida så står det att deras tillsvidarepris är 93,75/kWh.
Säljare: Kanske, men det är mycket påslag vet du så på fakturan ser det helt annorlunda ut.

Någonstans där valde jag att gå in och berätta vem jag egentligen var och vilket företag jag jobbade för. Säljaren tyckte uppenbart att det var pinsamt och avslutade samtalet ganska fort.

Pinsamt Göta Energi. Kanske på tiden att ni fortbildar era säljare.